Després de la celebrada ‘El pont dels jueus’, Martí Gironell ens acosta una nova novel•la històrica, aquesta vegada més centrada en un personatge que no pas en un fet. Una novel•la que li ha valgut el Premi Nèstor Lujan 2008.
Si en ‘El pont dels jueus’ tractava la construcció del pont en sí i tot el demés era més a menys ficció, en aqueta ocasió ens presenta a en Josep Pujol, de can Boquica i que acabarà essent conegut pel nom de la seva casa.
En ‘Boquica’, un traginer de Besalú (població natal de l’autor) és una víctima més de la Guerra del Francès, que durà sis anys (de 1808 a 1814). No és però una víctima qualsevol, sinó que per les circumstàncies de la vida acaba convertint-se en un bandit –certament sanguinari, val a dir- i un ‘caragirat’, que és el nom que se’ls donava a aquells qui es passaven al bàndol francès.
Si en ‘El pont dels jueus’ tractava la construcció del pont en sí i tot el demés era més a menys ficció, en aqueta ocasió ens presenta a en Josep Pujol, de can Boquica i que acabarà essent conegut pel nom de la seva casa.
En ‘Boquica’, un traginer de Besalú (població natal de l’autor) és una víctima més de la Guerra del Francès, que durà sis anys (de 1808 a 1814). No és però una víctima qualsevol, sinó que per les circumstàncies de la vida acaba convertint-se en un bandit –certament sanguinari, val a dir- i un ‘caragirat’, que és el nom que se’ls donava a aquells qui es passaven al bàndol francès.
Amb tot, la història va molt més enllà i certament ens acosta un panorama grotesc i desesperant dels qui es troben entremig dels dos bàndols i obligats a escollir ‘el menys dolent’ pels interessos de la terra (ni espanyola ni francesa) i també pels personals.
Certament interessants els apunts que aporta de l’època, de com es vivia, què es menjava, amb quines eines es treballava, com es vestien...
Celebro, com ja vaig fer amb ‘El pont dels jueus’, que l’autor adjunti un epíleg en el que detalli què és cert, què inventat i què hauria pogut ser veritat en la novel•la.
.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada